Oppskrift: Klippekrans

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

God lørdag, alle sammen! 

For noen uker siden hadde jeg besøk av mamma, pappa og lillebroren min, og da syntes jeg det var koselig å servere noe godt. Jeg syns gjærbakst passer helt perfekt nå som det er høst, og jeg (som så mange andre) er veldig svak for kombinasjonen av bolledeig, kanel og sukker. Derfor endte det opp med denne gode klippekransen! Det er altfor mange år siden jeg lagde en sist. Jeg tror jeg gikk på ungdomsskolen eller noe? Det meste av oppskriften er i hvertfall hentet fra den gode, gamle heimkunnskapsboka! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ingredienser

✧ 1/2 pakke gjær

✧ 2 dl melk (lunka)

✧ 5 ss flytende margarin

✧ 1 ts kardemomme

✧ 5 1/2 dl hvetemel 

✧ 2 ss margarin

✧  2 ss sukker

✧ 2 ts kanel

 

Fremgangsmåte

1. Tilsett melk, flytende margarin, sukker og kardemomme i en bolle og bland det godt sammen. 

2. Mål opp mel og bland gjæren inn med melet (om det er tørrgjær). Sikt dette sammen over i bollen. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

3. Elt deigen godt sammen, til den slipper redskap og bolle. Om du ikke har eltemaskin bruker du bare hendene: 

4. Dekk bakebollen med en tallerken, plast eller et koppehåndkle og la deigen heve til dobbel størrelse. 

5. Trill en ca. 20 cm lang pølse av deigen og kjevle den deretter ut til et rektangel på ca. 25×50. 

6. Smelt smør sammen med kardemomme og kanel. Tilsett gjerne så mye sukker og kanel du vil, om det som står i oppskriften er litt lite.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

7. Smør blandingen godt utover rektangelen og rull den deretter til en pølse. 

8. Legg pølsa til en rund sirkel og begynn å klippe opp spor nesten helt gjennom pølsa med ca. 1 1/2 cm mellomrom. Bøy deretter “bladene” vekselsvis til høyre og venstre. Jeg anbefaler å lage blandene mye mer “spisse” enn det jeg har gjort. Da vil klippekransen bli mye penere enn min. (Ja, jeg hadde litt hastverk).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

9. Dekk til kransen og la den heve til nesten dobbel størrelse. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

10. Kransen skal stekes på nederste rille i 220 grader, i 15-20 minutter. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kos deg 

10 thoughts on “Oppskrift: Klippekrans

  1. Når jeg så det første bildet tenkte jeg: guriland så komplisert det så ut. Men da jeg leste gjennom fremgangsmåten ble jeg litt lettet haha. Det virket ikke så komplisert så dette MÅ jeg prøve å lage! Tusen takk for oppskrift 🙂

  2. Mina Kanchan: Det skal EGENTLIG se enda mer komplisert ut, haha! Men ja, det er veldig lett og anbefales 😀 Det er nesten akkurat som å lage kanelsnurrer!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top