DIY

DIY – Egendesignet kattedo

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

For noen uker siden var jeg og handlet inn alt mulig nødvendig til katteovertakelsen, inkludert en do. Jeg ønsket ikke å bruke masse penger på en fancy kattedo, så jeg kjøpte den billigste jeg fant med lokk over. Det eneste problemet med den var at jeg syntes den var svært lite pen (sorry, Biltema), men det ville bli for dumt å kjøpe en dyr kattedo, bare for designet sin skyld. 

Derfor kjøpte jeg med meg hobbymaling på sprayboks fra samme butikk, en i matt svart og en i kobber, og satte i gang med å få frisket opp den nye kattedoen. Slik kan du også gjøre det:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det du trenger

➤ Hobbymaling (spray)

En kattedo

➤ Underlag under det du skal spraye

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Slik gjør du

1. Ta alle delene fra hverandre.

2. For best resultat er det nok lurt å slipe og grunne alle delene. Jeg valgte å ikke gjøre dette, og spraylakken har allerede begynt å flasse litt på enkelte plasser. Lesson learned! Men det er ikke et must.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

3. Spray første lag med maling. Spraylakken fra biltema er utrolig hurtigtørkende. Jeg har en annen fra Jernia, og denne er seigere og tørker mye tregere. Til gjengjeld har jeg aldri opplevd at denne har flasset, slik som den fra Biltema, selv om jeg ikke slipte eller grunnet produktene først. Det er mine to erfaringer! Men i hvertfall, denne fra Biltema trenger bare å tørke noen minutter før du tar neste lag, og det er veldig lurt å gi malingen tid til å tørke. Jeg var utålmodig og sprayet i vei for å dekke alt på første laget, og da ble det litt stygt. Det kan også være derfor den har flasset av, ikke vet jeg! 

Og bare så det er sagt: Det er kun det svarte på den største delen av boksen som har flasset. Jeg har sprayet flere andre ting, og disse virker foreløpig til å sitte bra, uten noe avskall.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Slik blir det om du ikke lar sprayen tørke noen minutter før du sprayer neste lag

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

4. Spray et par lag, til alt er dekket. 

5. Sett kassen sammen igjen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ha en fin lørdag!

 

8 thoughts on “DIY – Egendesignet kattedo

  1. Nice, det ble kjempefint! Jeg har diger katt så måtte kjøpe XL trekant kattedo, haha. Håper pus ikke er redd for skyvedøra, men det er jo ikke noe problem å bare hempe av den i det tilfelle vil jeg tro. Virker som det spørs akkurat hva de er vokst opp – min første måtte ha tak men nekta pga skyvedøra, mens han tullingen jeg har nå vil ikke ha lokk så det fyker sand overalt 😛

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top