Oppskrift: Vegetarpai

Hallo, og god lørdag! 

Dagen i går var veldig gøy og det ble mye senere enn det som var planlagt. Vi hadde det bare så morsomt at vi helt mistet oversikt over hva klokka var, haha. Det ble mye latter, litt morsomme diskusjoner og delinger av historier. 

Dagen i dag skal også bli begivenhetsrik nok. Nå skal jeg på lunsj med Elisabeth og kjæresten hennes , og i kveld får vi besøk av noen venner. Vi håper det blir vær nok til å grille! Krysser fingrene for litt opphold. 

I innflyttingsgave fikk jeg en paiform, og på torsdag måtte jeg ta den i bruk første gang. Den fungerte utmerket! Pai var veldig gøy å lage, og ikke bare er den passe sunn og næringsrik, men det finnes 100 forskjellige kombinasjoner av fyll du kan ha i! Jeg valgte bare å putte i alt mulig jeg fant i kjøleskapet, og det kan jo være så mangt. Her er det bare kreativiteten som setter grenser. 

Slik gjør du det:

Det du trenger

Paibunnen

✧  1,5 dl sammalt hvete

✧ 1 dl hvetemel

✧ 1 dl kokosmel (kan erstattes av sammalt hvete)

✧ 100 g cottage cheese

✧ 50 g smør

✧ 2 ss vann

✧ 1 ss olivenolje

Fyll

✧  Soyakjøttdeig

✧ 1/2 løk

✧ 1 vårløk

✧ 50 g cottage cheese

✧ 5 egg

✧ 1 dl melk

✧ Litt ost

Slik gjør du

1. Bland alle paibunn-ingrediensene sammen.

2. Bruk hendene til å lage en fast deig. Det kan kreve en del knaing. 

3. Legg deigen i kjøleskapet i 30 minutter.

4. Stek soyakjøttdeig og bland det sammen med egg, kuttet løk, kuttet vårløk, melk og cottage cheese. 

5. Krydre godt. Jeg brukte Provence-krydder og Oregano.

6. Ta deigen ut av kjøleskapet og klem den ned i en paiform. Du må bruke hendene til å presse den ned i alle kantene og oppover “veggene” i formen. 

7. Hell fyllet i formen og strø et lite lag med ost på toppen. 

8. Stek paien i 20 minutter i 200 grader. 

4 thoughts on “Oppskrift: Vegetarpai

  1. Denne oppskriften må jeg prøve 🙂 De siste dagene har jeg cravet pai faktisk, haha, så må kjøpe meg en form også blir det pai på meg også 🙂 Tusen takk for oppskrift <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top