Ting å gjøre for å bli litt gladere

Koseklær

I dag våkna jeg i dårlig humør. Problemer med visdomstanna gjorde at formen var dårlig og jeg hadde sovet lite. I tillegg er det jo noen ganger sånn at man bare er i dårlig humør uten noen spesiell grunn.

Da trengte jeg et par av disse tipsene her for å komme i gang med dagen. Enkelte ganger er det nemlig ikke så mye som skal til. Og da mener jeg enkelte ganger. Dette er ikke tips mot tyngre perioder der man sliter psykisk eller har opplevd noe vondt. Det har jeg ingen ekspertise på. Det jeg derimot har en god del ekspertise på er å få meg selv ut av det å være “høstsliten” (litt trøtt, litt lei, litt sliten og i litt dårlig humør).

 

10 gode råd mot det å være høstsliten

10 minutter yoga stretch. Google “Morning yoga stretch” og det dukker opp et hav av korte, enkle yoga-rutiner som løsner opp kroppen og roer ned sinnet. Det er kjempedeilig å bare bevege kroppen, strekke ut og koble av, om det så bare er i ti minutter. For meg er det da litt viktig at det ikke er for avansert og slitsomt, da er terskelen mye høyere for å gjennomføre når man alt er litt lei.

Rydd opp rundt deg. Den klassiske: rydd opp rundt deg for å rydde opp i tankene. For meg er det ofte omvendt, at jeg trenger å få hodet på plass før omgivelsene også kan falle på plass. Men jeg vet at det hjelper veldig å faktisk rydde opp rundt seg når man er sliten. Selv om det er litt tiltak.

Gå en tur. Frisk luft og bevegelse slår aldri feil når man er sur og lei. Kombiner det med noe musikk du liker eller en morsom podcast

Hør en morsom podcast. Sett på noe som får deg til å le, eller noe som er interresant å høre på, dersom folk som får deg til å le bare er irriterende for øyeblikket (vi har vel alle sånne tider?).

Ring en du er glad i. Få litt hjertevarme av å ringe en person du er glad i. Det kan være en forelder, besteforeldrene dine, venninnen din eller noen andre. Få utløp for alt du føler, still spørsmål for å få fokus over på noen andre og koble av alle andre omgivelser.

Se favorittfilmen din. Lag deg en stoooor kopp med te og sett på favorittfilmen din. En film som alltid får deg i godt humør og som du kan se om og om og om igjen.

Spis smash. Eller noe god frukt. Jeg vet ikke hva slags person du er, om du er en fruktperson eller smash-person, men for meg hjelper det noen ganger med bare en liten stor neve med smash når jeg er i dårlig humør. Men hvis du for eksempel blir i dårligere humør av å tenke på at du har spist smash, så kan frukt være tingen!

Skriv dagbok. Noen ganger kan det være godt å få ut alle dårlige og vonde tanker, uten å måtte dele dem med noen. Få ut aaalt du er irritert og lei deg over, og ikke føl på dårlig samvittighet over å tenke det. La dagboka være en avfallsbøtte. Det kan hende du må brenne sidene etterpå, jeg vet ikke hva slags tanker du sitter med. Kanskje de ikke tåler dagens lys engang.

Skriv en liste over alt du er glad for å ha i livet. Få ned alt det positive med livet ditt. Tenk deg godt om, så finner du alltids noe. Skriv ned menneskene du er glad for å ha, skriv ned tingene, skriv ned hva du har oppnådd. Denne listen sparer du på til du trenger den.

Vær fresh. Ta en lang dusj, bruk litt hårolje, spray deg med parfyme og bare vær frisk og fresh. Det hjelper ofte litt det og!

HjemmetreningMalingRingenes Herre

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top