Nye skatter fra Portør

Keramikk fra Portør

Forrige søndag var det marked på Portør Pensjonat, et ukentlig søndagsmarked som bugner av brukte skatter, strikkede klær, glasskunst, malerier fra lokale kunstnere, tovede tøfler og mye annet spennende. Jeg skrev om markedet i fjor i dette innlegget.

På markedet fant jeg tre ting som jeg falt for, den første var en bok. Jeg har lest mange bøker av Lars Kepler, og har vært litt på utkikk etter Paganinikontrakten en stund. Det er bok nr. 2 i serien, og jeg har allerede lest tre andre som kommer etter denne. Derfor ble jeg glad da de solgte den brukt for bare 30 kr på dette markedet! Så den ble med meg hjem.

Det andre jeg fant var et fint glassbeger. Det var fullt av kult mønster, og jeg gleder meg veldig til å pynte med det. Jeg planlegger å fylle det vann med små bær i om sommeren, blader på høsten, godis i jula og blomster om våren.

Keramikk fra PortørKeramikk fra PortørKeramikk fra PortørKeramikk fra Portør

Til slutt oppdaget jeg en bunke med ark. De hadde alle sammen nydelige tegninger på, og flere var fulle av skrift og notater. Det viste seg å være kopier av en dagbok skrevet på 1800-tallet av en dame som var veldig flink til å tegne blomster og insekter, og hun førte loggbok på spaserturene hun hadde. Jeg syntes bildet var så fint, og jeg har allerede rammet det inn og pyntet hylla her hjemme med det.

Utsnitt fra turrapportUtsnitt fra turrapport

Det var ikke bare på markedet jeg fant fine ting i Portør. Før i tiden var det nemlig slik at alt av knust porselen bare ble kastet i havet, lenge før ordet “kildesortering” ble oppfunnet. Alt dette har vært skjult av mudder i mange år, men nå de siste årene har det begynt å komme små biter av det gamle porselenet opp til overflaten. Hvert år plukker jeg opp det jeg kan finne, og det er alltid like gøy å finne biter fra samme serviset.

Jeg har nå samlet alle bitene jeg har funnet i en skål. Den står nå på bordet som pynt, men jeg har en del planer for hva jeg ønsker å gjøre med bitene med tiden! I tillegg har det kommet en liten medisinflaske opp av sanda, og den har fått plass på hyllen ved TV’en.

Keramikk fra PortørKeramikk fra PortørUtsnitt fra turrapport

Jeg vet ikke om alle tingene kommer til å bli værende på denne måten, men for nå syns jeg det er greit. Jeg kom jo hjem fra Portør i går, så jeg har ikke rukket å tenke så mye over hva som passer sammen enda. Vi får se hvordan det blir!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top