Tre vertinnetips

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

På mandag fikk jeg et slags innflyttingsbesøk av Karoline og Elisabeth, mye fordi Karoline snart flytter til Australia, men også for å få vist fram den fine nye leiligheten. 

Jeg syns det er veldig gøy å varte litt opp og lage god middag til gjester, så da det ble foreslått å bestille indisk take-away foreslo jeg å heller lage middag fra bunnen av på det nye, fine kjøkkenet. Det ble en stor suksess! Men det var utrolig stressende, for det var mye å passe på samtidig, og det var en rett jeg ikke hadde laget før, så jeg måtte samtidig nilese oppskriften. Det gjorde at mine gode venner kom meg til utsetning og rørte i gryter for å hjelpe til. Det igjen gjorde meg stressa, for plutselig var ikke kjøkkenet så stort lenger, haha! Jeg blir så sur og stressa når jeg lager mat og ikke føler jeg har helt kontroll. Likevel er jeg overlykkelig over at jeg har fått nytt kjøkken, for det reddet virkelig alt å ha mer enn en halvmeter med kjøkkenbenk, i tillegg til oppvaskmaskin. Og selvfølgelig å ha så gode venner som ikke dømte meg for å bli stressa, men heller hjalp meg! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Etter denne kvelden har jeg kommet fram til tre gode tips jeg selv og andre burde ta med seg til en kveld de skal være vertinner.

1. Server te mens du lager maten

Det tok lenger tid enn forventet å lage middagen, og selvsagt begynte gjestene å bli rastløse etterhvert. Det hjalp ikke på mitt stress, og jeg angrer i ettertid på at jeg ikke bare satt over litt te de kunne underholdes med. Det blir liksom ikke lagt like godt merke til at vertinnen bruker lang tid og stresser om man har en god kopp te med seg. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Beste med å være vertinne: vertinnegaver

2. Les nøye gjennom oppskriften og planlegg før du begynner

Jeg skumleste bare så vidt litt av oppskriften og tenkte at det sikkert ikke kom til å ta så lang tid å lage, men der tok jeg veldig feil! Jeg brukte mye lenger tid på å lage maten enn forventet, og det skapte veldig mye unødvendig stress. Jeg følte jeg måtte forte meg og da hoppet jeg over ting. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

3. Ikke kritiser din egen mat for mye

Det gjør ikke noe om risen er litt for mye kokt eller gryta er litt for rennende. Hvis smaken er god legges ikke slike ting så mye merke til, hvertfall ikke om du har gode venner på besøk. Jeg er veldig flink til å kritisere egen mat mens jeg lager den, og det er dumt. Jeg hadde ikke trengt å senke forhåpningene, for maten smaker ofte bedre om man også tror den kommer til å smake bra. Man legger ikke så mye merke til alle de små feilene med mindre noen påpeker dem.

Jeg var flink til å veie opp ved å skryte masse av egen mat da den var ferdig da, haha. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

6 thoughts on “Tre vertinnetips

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top