Hvordan bli vakker uten piller

Nå er jeg faktisk utrolig lei. Flere ganger om dagen blir jeg bombardert med reklame for noe så banalt som “skjønnhetspiller”. Det er ikke piller for å gjøre deg frisk, det er piller for å gjøre deg pen. Hver gang jeg scroller gjennom kjente blogger dukker det opp bloggannonser for dem, hver gang jeg ser MyStoryes på Snapchat kommer det 1-2 reklamer for dem, er jeg på Instagram lurer de seg også fram. “Vil DU ha like fin brunfarge som meg?”, “Vil DU ha like fint hår?”, “Vil DU ha like ren hud?”. 

Jeg prøver ikke å tråkke enkeltpersoner på tærne. Jeg prøver å si at vi alle må ta et steg tilbake og forstå hva vi reklamerer for. For hver eneste reklame og uskyldige annonse som legges ut, så skapes et behov. Et behov for brunere hud, hvitere tenner, renere hud, høyere forbrenning, lengre hår, fyldigere hår, sterkere negler. Det tar ingen ende. Industrien finner stadig flere områder å gjøre unge jenter usikre på. De skaper et behov, og bloggere hjelper til med å markedsføre dem. 

Jeg skal ikke sitte på min høye hest og si at jeg selv ikke har tatt vitaminer i pilleform. Jeg prøver ikke å peke stygt på noen og kjefte. Jeg ønsker at vi alle skal bli mer opplyste, og faktisk ta litt ansvar for hva vi markedsfører til andre. Jeg vil ta tak i én spesielt høylytt distributør av vitamintilskudd, nemlig merket Good For Me, som jeg daglig ser reklamer for over alt. De er ekstremt dyktige på markedsføringen sin, både ved å bruke unge, vakre, kule, bra jenter til å reklamere for produktene sine, men også ved å ha veldig fristende navn på produktene. Det er navn som “Beauty Bombz” og “Hair Luxious”. Problemet med disse produktene er at de gir langt over hva som er anbefalt døgndose av ekstremt mange vitaminer.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg kan først ta for meg hårpillen deres, som lover sunnere og sterkere hår. Jeg sier ikke at disse ikke virker, bare at de gir overdose av samtlige vitaminer. Så naturligvis virker de for alle som får i seg for lite av noen av dem. For de fleste med et normalt og sunt kosthold vil disse ekstreme dosene vitaminer være langt over hva du trenger. Det meste vil bare bli skylt ut i urinen. Alt av hva som er anbefalt dose B-vitamin og konsekvensen av å ta for mye kan du lese i denne artikkelen her: https://www.vitusapotek.no/vitamin-b/a/A6815, men jeg vil peke på spesielt et par av dem: 

  • Hårpillen til Good For Me inneholder 18mg av Vitaminet B3. Artikkelen til Vitus Apotek sier at anbefalt dosering for kvinner over 10 år er 13-15mg. Jeg trekker fram denne vitaminen fordi artikkelen også spesifiserer at “Mye vitamin B3 kan gi rødme, utslett eller kløe i huden, mer alvorlige symptomer som kvalme, oppkast, diaré og hjerterytmeforstyrrelser kan forekomme.“. Altså er det ikke bare å la vitaminet bli skylt ut i urinen, slik som ved noen av de andre. Artikkelen sier også at “Mangel på vitamin B3 er sjeldent. Både fordi de fleste får det de trenger via kosten, og fordi kroppen kan lage vitamin B3 fra aminosyren tryptofan, som finnes i all proteinrik mat.”. I denne pillen får du altså i deg mer enn hva som er daglig anbefaling, i tillegg til det du får i deg naturlig. 
    Følger man anbefalingen fra Good For Me, og kombinerer hårpillen med “fit bombz”-pillen får man i tillegg i seg 32mg ekstra, det til si hele 50mg B3 til sammen.
  • Hårpillen inneholder også biotin, faktisk hele 2500 mikrogram. Denne artikkelen (https://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/vitaminer/vitamin-b8) skriver at “Kosttilskudd kan høyst inneholde 225 mikrogram biotin i døgndosen. Over dette regnes produktet som et legemiddel.”. Altså er doseringen i hårpillen langt over hva som regnes som et legemiddel. 

Merk at dette kun er noen få av vitaminene denne pillen inneholder. I tillegg vil jeg også sette en pekefinger på Good For Me sin betakaroten-pille. Betakaroten i seg selv har kanskje fått et litt urettferdig rykte på å være et slags paradise-vitamin som gjør deg oransje, men som egentlig er veldig praktisk når man får det i seg fra naturlige kilder, dersom man sliter med blant annet soleksem eller at man lett blir brent. Det som er problematisk er når man får for mye betakaroten, for betakarotenet blir omdannet til vitamin A i kroppen din. Det er et vitamin du ikke skal få for mye av. I denne artikkelen (https://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/vitaminer/vitamin-a) står det at “Kosttilskudd kan høyst inneholde 1,5mg vitamin A per døgndose. Over dette regnes produktet som et legemiddel.” og senere står det “(…) 3 mg betakaroten (som ved omdannelse i kroppen vil gi 1,5mg vitamin A)“. Det vil si at maks anbefalt døgndose av betakaroten er 3mg. I tillegg har ikke kroppen behov for mer enn 0,7mg daglig av vitamin A. 

Betakarotenpillen til Good For Me inneholder 6mg betakaroten. Det vil si 3mg vitamin A. Det vil si dobbelt så høy dose som det som definerer kosttilskuddet som et legemiddel. Artikkelen lister også opp konsekvenser av for mye vitamin A:

  • Dersom du har et kosthold med mye lever kan du over tid få for mye vitamin A som lagres i leveren og kan gi forgiftninger.
  • Inntak over lengre tid av doser som er 10-20 ganger høyere enn minimumsbehov, kan gi forgiftningssymptomer.
  • Gravide bør ikke ta mer vitamin A enn anbefalt dose, da dette kan medføre fostermisdannelser.
  • En gyllen regel er å aldri bruke mer enn ett kosttilskudd med vitamin A. Bruker du tran og ønsker tilskudd av andre vitaminer så velg et multivitam-kosttilskudd uten vitamin A og D. (Merk dere denne!)
  • Nyere kunnskap viser at røykere ved et forhøyet inntak av vitamin A (betakaroten over 20 mg daglig) kan ha økt sjanse for lungekreft.

Jeg vil også legge til at hårpillen deres også inneholder 2mg betakaroten, dermed 1mg vitamin A. Tar man begge disse pillene vil man få i seg 4mg vitamin A. Og Good For Me anbefaler faktisk å kombinere alle sine piller på nettsidene sine.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Oppsummering for de som ikke gidder å lese alt

Det jeg prøver å si er at dersom man skal ha pillene for brunfarge, fint hår, energi og forbrenning, og ikke minst “Beauty Bombz”, får man i seg veldig mange av de samme vitaminene, og også altfor høye doser av dem. Veldig mange av vitaminene er det meningsløst å ta, fordi kroppen skyller ut overskuddet av dem. Dessverre er det mange av vitaminene du ikke skal ha for mye av, og dermed kan det være direkte skadelig å kombinere alle disse pillene. 

Dersom du mistenker at du mangler vitaminer vil jeg anbefale å kontakte en lege. Få det påvist at du faktisk trenger vitamintilskudd. Ikke selvmedisiner deg selv ved å proppe i deg piller som lover at du skal bli “pen”, men som du ikke har bruk for. 

Vi må slutte å la oss påvirke av annonser for skjønnhet hele tiden. Det tar aldri slutt. Hvis du lar deg selv bli påvirket av disse kommer det aldri til å stoppe. Når du endelig har fått brunfargen du ønsker, så må du få pent hår. Når du har fått pent hår vil du ha høyere forbrenning, når du har fått høyere forbrenning vil du ha finere ansiktshud, når du har fått finere ansiktshud vil du ha finere tenner. Klarere øyne. Null kroppshår. Lange negler. Lange vipper. Tykke øyenbryn. Null cellulitter. Null strekkmerker. Null arr. Og når du har oppnådd alt dette vil industrien finne noe annet. Finere stemme? Null snørrproduksjon? Det vil aldri ta slutt.

Vær så snill. Innse hvor vakker du er før industrien tar overhånd. Gled deg over det du har. Ikke fokuser på å bli likt på grunn av utseende ditt. Fokuser på å bli likt for personen du er. 

 

Kilder: 

 

7 thoughts on “Hvordan bli vakker uten piller

  1. Dette her er så viktig å få frem, de som er yngre tenker ikke på sånt! Også er det enkelt kosttilskudd man ikke skal ha i seg også om man går på diverse medisiner som folk heller ikke tenker på. Kjempebra innlegg!

  2. Geekian: Enig! Grunnen til at jeg reagerer så veldig er at dette faktisk er legemidler, og det blir markedsført til tenåringer! Det er jo sykt!

  3. Heihei, lurer på noe angående det forbrennings tilskuddet du snakker om, altså Fit Bombz av Good for me. Jeg fyller 17 i år og har kjøpt 1 fit bombz og 3 betakaraten. Planen er å gå på betakaraten de neste 3 månedene (for økt brunfarge mot sommeren), samt at jeg tar fit bombz den første måneden (med batakaroten). Jeg tar ikke andre vitamin tilskudder, og er klar over at man helst skal være 18 for disse produktene, spesielt fit bombz. Jeg er verken overvektig eller har treig forbrenning, men ville prøve dette i håp om litt raskere resulterer nå som sommeren kommer. Spørsmålet mitt med dette er om du vet om det er farlig å ta disse produktene sammen? Og om det er trygt, til tross for at jeg er under 18?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top