Adventure time: Topptur til Dentelles de Montmirail

Jeg må ha en liten throwback til Frankrike og fortelle om fjellturen vi hadde en av dagene. Hele ferien hadde vi snakket om at vi måtte komme oss opp til en piggete fjellknaus i horisonten. Fjellene ser ut som tenner og ble formet av jurakalkstein som ble foldet og tvunget oppover. Jeg har ikke sett noe lignende i Norge, og derfor var det litt ekstra spennende å skulle gå denne turen.

Vi ble kjørt til vi kom til en oppmerket sti. Denne fulgte vi klatrende oppover. Bildet over er tatt på et platå på vei opp til fjellene. Dentelles de Montmirail er i bakgrunnen på bildet. Vi måtte gjennom en del kratt og busker, så da trampet vi hardt i bakken, slik at slangene kunne høre vi kom, haha. 

Vi kom oss helt til toppen, og der blåste det så kraftig at vi måtte være veldig forsiktige om vi skulle klatre helt til toppen av steinene! Det var helt nydelig utsikt utover Provence, og veldig deilig å ha klart å komme seg opp.

btybty

På veien tilbake gikk vi feil vei, og stien endte plutselig i en ekstremt bratt nedoverbakke. Likevel var det å gå ned der noe av det morsomste jeg gjorde på hele turen! For hvert steg vi tok, sank beina litt ned i steinene, så vi løp ned en kjempelang bakke. Jeg følte jeg var i et slags eventyrland der bakken var gele og alle så utrolig dumme ut på løpemetoden. Det var så utrolig gøy! I partiene der det ikke var så mye stein, akte jeg meg fram med armene. Det gikk også veldig bra, helt til bunnen av bakken (se siste bildet). Åå, denne turen ville jeg tatt igjen, bare for nedoverbakken!

sdr

Rolling into deep

 

Rapport: 

Fjell: Dentelles de Montmirail
Høyde: 734 mvh
Tid brukt opp: 60 minutter
Tid på dagen: 12:00
Temperatur: 25 grader
Vannmende: 0,5 liter
Bagasje: Vann

 

Denne turen var enkel å gå, og anbefales for alle som skal på ferie i området!

2 thoughts on “Adventure time: Topptur til Dentelles de Montmirail

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top