Mine sparemål

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg prøver stadig å være bevisst på hvor pengene går, og hvor mye som går til ting jeg ikke ha. Jeg trodde faktisk ikke at det kom til å være så stor forskjell i pengebruk etter jeg ble ferdig som student, men det er utrolig for fort pengene forsvinner fra kontoen. Det har jo litt med at jeg har kjøpt bil å gjøre, selvsagt, men jeg bruker også litt mer penger på meg selv. For eksempel tar jeg meg plutselig råd til å dra på kafé litt mer enn før, og kjøpe bedre mat. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Boka er Eirin Kristiansens “Miss Independent”

Et annet sted pengene fort fort forsvinner er heldigvis til de forskjellige sparekontoene mine. De har virkelig fått en boozt etter jeg kom i jobb! Det siste halvåret som student levde jeg kun på studielånet og oppsparte penger, så det ble lite ekstra. Jeg vet at det morsomste med å kjøpe seg nye ting er at man har ønsket seg det en stund, og det er ikke gøy med nye ting om det går utover andre sparemål. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mitt nye kamera var et resultat av sparing. Som man kan se i boka trengte jeg bare halvparten av hva jeg hadde sett for meg! Det var veldig gøy!

Jeg bruker morsom sparing fra DnB der litt penger blir overført til forskjellige kontoer hver gang jeg trekker kortet, i tillegg til et månedlig beløp som blir trukket hver måned på lønningsdag. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mine sparemål: 

​$ Egenkapital leilighet
$ Julegaver 
$ Sommerferie
$ Turutstyr

 

Julen skal ikke komme som noen overraskelse for meg i år, og jeg har et stort ønske om at det å dra kortet for julegaver ikke skal være til noe bry. Derfor har jeg allerede begynt å spare til julegavehandelen! Kommer jeg over noe jeg vil gi til jul i løpet av året, kan jeg bare hente penger tilbake til meg selv derfra. På den måten merkes det ikke at det brukes penger på det.

I fjor jobbet jeg bare halve året, så derfor får jeg bare halvparten så mye som resten av jobben får i feriepenger i juni. Da er det viktig å være forberedt, hvertfall om jeg ønsker å kunne kose meg ordentlig! I boka har jeg allerede fylt opp det jeg hadde planlagt å sette av til ferie (5000 kr), men jeg tror det vil være lurt å sette av enda mer om jeg skal få maks ut av sommerferien i år!

Til slutt vil jeg med god samvittighet kunne bruke litt penger på turutstyr, uten at det skal gå utover de andre sparekontoene. Derfor har jeg en egen sparekonto til dette, og når den er fylt opp kan jeg få lov til å kjøpe det mest nødvendige for å kunne kose seg på tur! Det er viktig med gode opplevelser mens en kan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Har du noen sparemål?

10 thoughts on “Mine sparemål

  1. Så artig innlegg! Her er det sparing til å kjøpe bolig og reise på ferie 🙂 Jeg har akkurat kjøpt meg et nytt kamera, og fått brukt litt penger der.. Hehe!

  2. Så utrolig flink du er! 😀 Jeg sparer til lappen og til ferie turen jeg skal få til i Oktober/November i år! 😀 Mange av julegavene som skal bli levert i Desember er alt klare.

  3. Gratulerer, så gøy! Er det ikke deilig å ha konkrete ting å spare til? Da kan du, som du sier, bruke de uten å ha dårlig samvittighet fordi du ‘tar’ penger fra noe annet! Syns boka di er sinnsyk kul!

  4. Ingrid; voksen tilslutt: Det er kjempegøy! Liker å ha kontroll på egen økonomi, da føler jeg at jeg får kontroll på livet generelt 😀 Boks hjelper meg masse til alt det <3

  5. wow så flink du er. Dette må jeg og gjøre. Alt for masse penger går til cola zero, tyggis og lefsepakker haha. Takk for tips<3

  6. Janne: Haha, ja det er fort gjort! Når man ikke setter det vekk med det samme lønna kommer på konto, så forsvinner det fort 😀 Håper du får en fin dag <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top