Lær kidsa koding!

God kveld!

Jeg er jo (som bloggnavnet tilsier) frontendutvikler. Det betyr at jeg koder websider. Da jeg skulle velge studieretning visste jeg ikke at det var en vei å gå. Det ble sett litt på som en nerdete greie, og det var folk som spurte om jeg skulle lage dataspill da jeg sa jeg skulle studere informatikk. Jeg skulle ønske jeg hadde lært litt før hva utvikleryrket gikk ut på, for det er en veldig trygg, morsom og smart vei å gå! Jeg tenkte å skrive et innlegg om dette senere.

Det at jeg selv visste så veldig lite om det, gjør at jeg ønsker å lære bort det jeg kan til andre “kids”. “Lær kidsa koding” er en frivillig bevegelse som jobber for å lære barn og unge koding landet over. Man kan lese om de her. Med deres verdier i bakhodet har jeg og noen andre damer bestemt oss for å lage et webdesignkurs for ungdommer i alderen 12-16 år her i Grenland. Vi møttes for første gang i dag og la opp et opplegg for fire leksjoner. Dette er noe vi gjør på fritiden vår, og jeg gleder meg veldig! Jeg håper det vil motivere flere unge til å se på webutvikling som en mulig vei å gå karrieremessig. 

Og til alle dere bloggspirer der ute: Hadde dere vært på noen webutviklerkurs hadde dere lært dere hvordan dere endrer på designet deres her på bloggen! Det vi lærer bort er oppsettet av alle tekstfilene dere finner under HTML i venstremenyen under blogsoft.no (for alle som bruker blogg.no som plattform). Det er veldig kult å kunne endre på alt dette selv! Du vil altså kunne endre alt av farger, rammer, linkfarger, tekster og annet.

Jeg gleder meg skikkelig til å sette i gang med disse kursene, og dersom det er noen ungdommer i alderen 12-16 år i Grenlands-området, så kan dere melde dere på kurset her

Har du satt deg inn i koden til bloggen din? 

#webutvikling #blogg #code #lærkidsakoding #webdesign #programmering #koding #bloggdesign #html #css

6 thoughts on “Lær kidsa koding!

  1. Så kult! Jeg har holdt på litt med koding i HTML, CSS og R, og syns egentlig det er ganske spennende, men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å lære mer..

  2. Camilla: Jeg anbefaler virkelig codeschool.com! Der lærer man masse. Utenom det er også w3school.com en bra side, også tenker jeg faktisk selv på å begynne med ukentlige “leksjoner” 😀 Basic koding er genialt å kunne i veldig mange jobber!

  3. Så utrolig kult å holde kurs slik! Ikke bare går dere inn å viser damestyrke der menn ofte er i flertall, men det er jo så gøy å kunne lære barn viktig og nyttig kunnskap som vil påvirke hvordan fremtiden deres blir!
    Og ja, jeg skulle gjerne gått på kurs. Mens å lese om penger og økonomi er lett for meg, går all httm og de bokstavene i surr for meg. Jeg må ha noen som viser og ikke kun lese.
    Bloggen din ser kjempe fin ut forresten!

  4. Ingrid; voksen tilslutt: Tusen takk for superkoselig kommentar! Det er veldig gøy å holde sånne kurs 😀 Litt derfor har jeg nå lagt ut et innlegg med grunnleggende HTML sånn HVIS du er veldig interessert, haha. Det er fort å gå surr i alle koder hit og dit, men det er så fryktelig spennende å se hva som ligger bak en nettside 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top