8 beste tips til å bli frisk i en fei

Nå har det seg sånn at jeg blir svært fort syk! Jeg har vært lite syk nå de siste årene, men før har jeg vært mye syk. Fordelen er at jeg dermed blir fort frisk igjen! Jeg har funnet gode metoder for å bli frisk i en fei. Det kan selvsagt ha noe å gjøre med at jeg har fått sterkt immunforsvar, så kroppen vet hva den skal gjøre når jeg blir syk, men disse enkle triksene gjør også virkelig susen:

1. Nøl ikke med å ta paracet og ibux! Noe av det mest irriterende jeg vet er folk som røyker, snuser og drikker alkohol, men er de syke og man foreslår at de tar smertestillende sier de “Nei, jeg vil ikke putte sånt i kroppen”. Seriøst? Har du en begynnende halsbetennelse, ta en ibux, som er betennelsesdempende.  Det hjelper kroppen å bli frisk! Når du tar noe som demper betennelsen, får kroppen hjelp til å bli kvitt det helt. Det virker på meg! Og har du feber, er det ikke noe i veien for å ta en paracet, som er febernedsettende. 

2. Lag helsebrygg #1. Det beste helsebrygget jeg vet er ikke noe jeg får kjøpt på helsekostbutikken eller noe. Jeg syns det beste er å handle inn en stor ingefær, en sitron og honning. Kutt ingefær i biter, kok den i 10 min, putt oppi sitronskiver, kok et par minutter til, hell i en stor kopp og ta oppi honning. Enkelt, godt og veldig bra for helsa og halsen! 

3. Kle på deg! Ta på gode tøfler, ullsokker, varm genser og bukse. Pass for guds skyld på å ikke ha bare ankler og bryst! 

4. Få litt frisk luft. Men ikke bli kald. Det er deilig å få en liten luftetur, og det kan hjelpe veldig noen ganger. 

5. Ta et varmt bad eller en dusj. Dusj og bad lenge, så man blir ordentlig varm og god i kroppen. Ikke vær redd for å ligge litt i fosterstilling i dusjen. Det er lov. 

6. SOV. Søvn er den aller beste medisin mot forkjølelse, feber, halsbetennelse og influensa. Det kan være litt vanskelig å få sove, så prøv gjerne når smertestillende har begynt å virke. 

7Drikk tran. Dette burde du egentlig gjøre hele året. Men ikke hell i deg masse tran når du først er blitt syk, men husk på å ta anbefalt dose tran jevnlig.

8. Kos deg litt. Slapp av, les en god bok, se på serie og kos deg med god samvittighet. Det kan være du ikke har tid, at du må lese til eksamen eller en prøve, eller du må jobbe, men prøv å slappe litt av. Det er bedre å slappe heeelt av en stund og bli frisk, enn å gå med sykdom over lenger tid helt til man er helt sengeliggende i flere dager.

 

Håper tipsene var nyttige! Lykke til.

10 thoughts on “8 beste tips til å bli frisk i en fei

  1. her var det mange gode og smarte råd. tusen takk for at du delte dine tips og råd.. du får ha riktig god bedring hvis du ikke er i form
    Kan du vær så snill ta en tur innom bloggen min :)? Legge igjen en kommentar?

  2. 1: Å ta betennelsesdempende hjelper på ingen måte kroppen å bli frisk. De symptomene du opplever når du er syk er immunforsvarets mekanismer for å bekjempe infeksjonen, feber er for eksempel kroppens måte å “koke” bort patogenene på. Når du da tar betennelsesdempende svekker du immunforsvaret og forlenger infeksjonen, så med mindre det er svært ubehagelig anbefales det ikke for voksne å ta betennelsesdempende før feberen overstiger 39 grader.
    2: Man vasker ikke av seg baselusker når man bader, på huden har du normalflora som også har en effekt for immunforsvaret. De patogenene som forårsaker infeksjonen er innvendig, og kan ikke vaskes bort. Det er ingenting feil med å ta et bad, men ikke kom med misvisende informasjon.
    3: Ta gjerne tran og vitaminer året rundt, men å pøse på med vitaminer når du allerede har blitt syk har ingen effekt. Dette er et langsiktig proaktivt tiltak som må vedlikeholdes over tid. Pass også på at du ikke overstiger daglige verdier for de fettløselige vitaminene, ta gjerne en blodprøve for å sjekke hvordan lagre av disse er på normalt kosthold før du supplerer med multivitaminer og tilskudd. De fleste i Norge har et kosthold som er balansert nok til at de bare trenger tilskudd av vitamin D.
    Hilsen medisinstudent

  3. Anonym:
    1. Whaat, men når jeg fått betennelser, har jeg alltid blitt anbefalt av tannlege og lege å ta en ibux for å hjelpe kroppen i gang. Og det hjelper hver gang! De gangene det blir verre er når jeg ikke tar.. Jaja, jeg deler bare mine erfaringer 🙂
    2. Skal fjerne den delen!
    3. Jeg tenkte da ikke å helle i seg tran 😀 Bare at det kunne være lurt å ta det. Jeg har vel blitt feilinformert. Takk for informasjon uansett!

  4. mange fine tips! 🙂 jeg er av de som snuser og ikke tar smertestillende! hahahah kan jeg unnskylde meg med at jeg bruker nikotinfri snus? hehe neida. godt poeng 🙂 og mange fine tips!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top