DIY

DIY – Marmorbord

God lørdag! I dag stråler sola over Skien og vi skal snart ut og gå en tur. Jeg tenkte jeg denne uka skulle vise fram sofabordet vårt. Jeg syns personlig dette er den kuleste DIY-en jeg har. Det er utrolig hvor mye kontaktplast kan gjøre! Noen mener det ser veldig billig ut, men jeg syns så og si alltid at det ser dritkult ut.

Det du trenger:

  • Et billig bord – Jeg har et IKEA-bord (LACK)
  • Kontaktplast – Jeg kjøpte på Panduro, men det selges mange steder. Bare å google i vei!
  • Tapetkniv
  • Bankkort eller nal (skrape) for å fjerne luftbobler

Det er mulig å kjøpe verktøysett til dekorplast for 49 kr på blant annet Clas Ohlson

Slik gjør du:

  1. Tørk over bordet, slik at det ikke er noen smuler eller vannflekker på det.
  2. Mål opp kontaktplasten. Det er lurt å klippe litt utenfor bordkanten, så du har litt å gå på.
  3. Er bordet stort kan det være lurt å få litt hjelp til å sette på kontaktplasten. Uansett gjøres det slik: 
    1. Begynn å ta av folien under i det ene hjørnet (det hjørnet du ikke har klippet til selv, men som er “perfekt” fra før).
    2. Plasser den kant i kant med hjørnet på bordet.
    3. Dra av mer og mer av folien mens du setter på kontaktplasten.
    4. Mens du gjør dette bruker du bankkortet eller malen til å få kontaktplasten gjevn og uten luftbobler.
  4. Skyv ut alt av luftbobler.
  5. Til slutt kutter du vekk kantene med en skarp tapetkniv.

Jeg har dessverre ikke noe før/etter-bilder. Men slik ble hvertfall resultatet! 

Har du noe erfaring med kontaktplast?

12 thoughts on “DIY – Marmorbord

  1. Dette var litt perfect timing, for jeg har samme bord men i svart og lurte på hva jeg skulle gjøre med det. Tusen takk for tips! 😀

  2. Kontaktplast er en gave fra himmelen! Alt du kan fornye på en enkel måte <3 jeg bare elsker det! Marmor er garantert en favoritt, og det ble knallfint 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top