10 beste studietips

Jeg har allerede skrevet et innlegg om hvordan man skal gå fram for å bestå eksamen. Mange tenker kanskje at dette er noe av det samme, men nå tenkte jeg å fokusere mer på studieteknikken mens man sitter og studerer. For det er ikke bare å sette seg ned for å jobbe med noe. 

Personlig slet jeg ofte med motivasjonen til å komme i gang med å jobbe med fag. Derfor måtte jeg følge noen regler og rutiner for å øke motivasjonen.
Disse tipsene trenger man ikke bare å benytte i eksamensperioden, men på kveldstid, fridager, helger og annet og!
Her skal jeg dele mine beste tips til god studieteknikk: 

1. Ha en motiverende arbeidsplass
Rydd, fjern distraksjoner, kanskje ha en plante og ha det lyst og luftig. 

2. Kaffe (eller te)
Trakt kaffe, skaff en presskanne eller kjøp pulverkaffe. Samme hvordan du får tak i den, pass på å ha den tilgjengelig! Noe varmt i koppen er magisk for motivasjonen. Og koffeinen holder deg opplagt og klar, så klart. 

3. Vann
Ha alltid en vannflaske eller et stort glass med vann, slik at du ikke blir dehydrert og tung i hodet. Får man først vondt i hodet på grunn av vannmangel, tar det så lang tid å bli kvitt det igjen. Og det er nesten ikke noe mer distraherende enn å ha vondt i hodet!

4. Snacks
Mitt favorittpunkt. Om man har frukt, pastiller, tyggis eller sjokolade er det veldig godt å ha noe å spise på. Jeg hadde sukkerfrie pastiller, som smakte som godteri, alltid stående i en skål foran meg i eksamenstiden. Det stilner lysten etter å ta pause for å spise eller lignende. 

5. Jobb i et rom det er vindu med naturlig lys
Personlig blir jeg mye mer lys til sinns når jeg kan jobbe i et rom med naturlig utelys. Dette punktet skjønner jeg er vanskelig når man bor et sted det er veldig lite sol, da. Men min favorittstudieplass har alltid vært ved vinduet, og dette gjelder også når det er mørkt ute. 

6. Jobb i intervaller med pauser
Det var gull verdt å lære en intervallteknikk. Den går ut på at én økt varer i tre timer. Første intervall er i 45 minutter, med 15 minutter pause. Andre intervall er likt med 45 minutter jobb og 15 minutter pause. Siste intervall er bare på en halvtime, før man har en halvtime pause før neste økt, om man skal ha flere økter. Hjernen jobber bedre om den får litt pauser innimellom. Gå litt rundt, rydd litt, tren litt og sjekk sosiale medier.

7. Varierte arbeidsmetoder
Det finnes så mange måter å jobbe på, annet enn å bare lese. Noen metoder er for eksempel: 

  • Quiz om emnet
  • Markere i boka
  • Skrive det du har markert i boka ned på papir
  • Skrive notater du har på papir (for eksempel fra forelesning) over på PC
  • Puggelapper. Skriv et begrep på en side av lappen og forklaring på andre siden av lappen. Jeg brukte til og med denne metoden når jeg hadde matte-eksamen, for det er alltid noe du må huske og kunne av formler, begreper, eller andre forklaringer.
  • Lese høyt
  • Utspørring med venner

8. Bruk farger
Jeg elsker farger. Jeg har fargekoder for alt mulig, og da er det ikke bare fordi det er smart for å holde system, men det er pent og, hehe! Kjøp flere markeringstusjer og fargeblyanter.

9. Self Restraint-app
Jeg brukte denne appen da jeg studerte. Jeg vet ikke hvordan den funker til Mac, men til Windows fungerte den perfekt til å blokkere visse hjemmesider i en begrenset periode. Da får man for eksempel ikke gå på facebook eller blogg eller vg, for den saks skyld. Man skriver ned alle sider man vanligvis sporer av på, og angir hvor lang tid man skal arbeide. Den fortsetter å fungere selv om man prøver å slå den av, til og med! 

10. Kle på deg!
Det virker kanskje helt tullete å skulle kle på seg ordentlige klær når man bare skal sitte hjemme og studere hele dagen, men det er en ekstra motivasjon å ha på seg arbeidsklær, som om man skulle hatt en vanlig arbeidsdag. 

Så det var mine tips! Håper de var til nytte, og lykke til med å studere! 

8 thoughts on “10 beste studietips

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top